Veľkým obchodným reťazcom zákazníci za biblickú "misu šošovice" odovzdávajú svoje najcitlivejšie a najintímnejšie údaje . Myslíte si ,že tieto klubové členstvá robia obchodné reťazce z čistej lásky k blížnemu alebo z filantropie ? Musím vás sklamať v § 2 odsek 1 Obchodného zákonníka definuje podnikanie ako sústavnú činnosť vykonávajúcu podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Zisk to je to najdôležitejšie slovo z celej definície !
Aj keď obchodné reťazce nerobia nič nezákonné a tieto klubové členstvá nie sú v rozpore ani zo zákonmi, ani so smernicami, či nariadeniami Európskej Únie, neuveriteľne deformujú trh a tým pádom vlastne škodia spotrebiteľovi. Cieľom klubových členstiev je zaviazať si zákazníka a dosiahnuť aby ku konkurencii chodil, čo najmenej, po dlhšom čase menší hráči situáciu nezvládnu a odchádzajú z trhu, takže na trhu ostane len niekoľko monopolov, ktoré budú diktovať cenu a kvalitu tovaru podľa svoje ľubovôle. Trh je menej prístupný pre nových a malých hráčov, ktorý nemajú prostriedky "uplácať" svojich zákazníkov klubovými bodmi, zľavami na bezcenné riady alebo zľavou na "ležiaky", ktorých sa inak nedokážu zbaviť.
Za tieto "vymoženosti" platíte tým najcennejším stratou svojho súkromia a povolením používania osobných údajov. Vyplnením prihlášky, súhlasom so spracovaním osobných údajov a nakupovaním v obchodnej sieti o Vás obchodný reťazec vie takmer všetko. Podľa tovaru, ktorý nakupujete, či ste slobodný alebo ženatý, máte deti alebo ste bezdetný, podľa času nákupov, či ste zamestnaný alebo nie, či žijete v domácnosti sám alebo domácnosť s niekým zdieľate, či máte domáce zvieratá alebo nie, či máte problémy s alkoholom alebo s inými závislosťami. Tieto údaje sa dajú veľmi dobre využiť vo svoj prospech, ale aj zneužiť a to nielen v konkurenčnom boji. V dnešnej dobe "ctrl+c, ctrl+v", v dobe hackerských útokov, v dobe keď Národný bezpečnostný úrad má heslo na svoj server "nbu123" o možnostiach zneužitia údajov nemá zmysel písať.
"Rovnaké sily, ktoré nás naučili piť kokakolu na raňajky, minúť 800 dolárov za kabelku teraz pracujú aj na statuse quo" Seth Godin- Moderné kmene
Čím bude menej hráčov na trhu, tým bude vyvinutý menší tlak na znižovanie cien, taktiež menší tlak na zvyšovanie kvality a zlepšovanie služieb zákazníkom. Myslite na to ako spotrebiteľ pri každom nákupe. Myslite na to vždy, keď sa vás milá, usmievavá predavačka opýta na klubovú kartičku alebo ponúkne body do spotrebiteľskej súťaže. Tak, čo stále máte záujem o klubovú kartičku ?