Ecce Homo, krátka úvaha o tvorivej španielskej dôchodkyni

Autor: Peter Pauliny | 23.9.2012 o 13:27 | (upravené 26.9.2012 o 21:57) Karma článku: 5,56 | Prečítané:  518x

Od leta je v mediálnom priestore veľmi vďačná téma, španielska dôchodkyňa Cecilia Garcia Jimenez, ktorá chcela zreštaurovať fresku Ježiša Krista z devätnásteho storočia a jej výsledok bol viac ako komický. Freska sa vôbec nepodobá na zakladateľa svetového náboženstva, ale skôr na gorilu so šatkou omotanou okolo hlavy. Dlhé roky  komunisti tvrdili, že človek vznikol z opice, v tomto prípade to bolo naopak, opica vznikla z človeka, stačili len štetec, farby, trochu iniciatívy a jeden pár „šikovných rúk". Tu by zbledol od závisti aj Jay Conrad Levinson, autor povinného čítania pre zamestnancov marketingových agentúr, knihy Guerilla marketing. Osemdesiatjeden ročná babička dokázala svojou gorilou zviditeľniť päťtisícové mestečko Borja za cenu minimálnych nákladov po celom svete. Naplnili sa aj slová Setha Godina, autora ďalšej výbornej knihy o marketingu, Fialová krava. Značka nie je viac než nápad. Nápady, ktoré sa šíria, majú väčšiu šancu na úspech, ako tie, ktoré sa nešíria. Tento nápad sa šíri svetelnou rýchlosťou.

V krajine, v ktorej vládne ekonomická recesia je každé euro dobré, stačí sa len pozrieť na zástupy zvedavcov, ktorí do mestečka Borja smerujú, aby obdivovali pozoruhodné umelecké dielo. Turisti so sebou prinesú peniaze, budú potrebovať ubytovanie, potrebujú sa niekde najesť, kúpia si nejaký suvenír alebo tričko, pomôžu tak vytvoriť niekoľko pracovných miest a to v krízou skúšanom Španielsku určite nie je na zahodenie. Ako jedna z prvých vycítila obrovský marketingový potenciál tvorivej dôchodkyne spoločnosť Ryanair a určite budú nasledovať aj ďalšie. Možno nejaký investor príde vďaka tejto maľbe a postaví neďaleko mestečka továreň. Možno si desiatky mladých párov budú chcieť povedať svoje „áno“, práve v kostole vedľa dnes už svetoznámej fresky. A možno babička inšpiruje množstvo detí, aby namiesto sedenia za počítačom sa radšej začali venovať maľovaniu a svet bude bohatší o ďalšieho Picassa alebo Rembrandta

 

Škoda pre dôchodkyňu, že sa tento prípad stal v Španielsku a nie v Spojených štátoch amerických. Nešťastná babička by mohla s pomocou nejakého šikovného právnika v súlade s  „deep pockets doctrine“, čiže doktrínou hlbokých vreciek vysúdiť tučné odškodné. Túto doktrínu právnici v USA s obľubou používajú v sporoch, proti bohatým subjektom, ktoré ako sa hovorí, majú hlboko do vrecka. Ich zavinenie je väčšinou len nepriame, ale zároveň je u nich vysoká šanca vysúdenia miliónov dolárov na odškodnom. V tejto súvislosti by sa mali mať na pozore najmä tvorcovia filmu Mr. Bean: Najväčšia filmová katastrofa. V ktorom zabudli dôrazne a jasne upozorniť divákov, že ich film v žiadnom prípade nemožno využívať ako inštruktážne video pre reštaurátorov umeleckých diel.

 

Úsmev je najväčší dar, Cecilia Garcia Jimenez ho dokázala vykúzliť na tvárach mnohých ľudí. Od Spojených štátov, cez Európu, Rusko, Čínu až po Japonsko, všetci sa zabávajú na jej nie celkom vydarenom diele. Či nie je úsmev na tvárach miliónov ľudí rôznych národov a národností, vyššia hodnota, ako jedna čiastočne zničená freska, akých sú v Španielsku ešte stovky ? Na túto otázku, nech si každý zodpovie sám. Vážení historici, reštaurátori, pamiatkári a všetci vy, ktorí od augusta nemáte kvôli tvorivej španielskej babičke pokojný spánok, neberte život príliš vážne, aj tak z neho nevyviaznete živí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V starostlivosti o srdce patríme medzi najhorších v Európe. Pozrite si rebríček

V prieskume Slovensko získalo nízke známky pre zlý životný štýl svojich obyvateľov a aj dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia.

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami Národnej banky.


Už ste čítali?